Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
2 posters
Had Fórum :: Makettező ABC , Eszközök, Technikák, stílusok, mit és hogyan? / átépítési tanácsok / How to build the kits? Some good learning and counselling
1 / 1 oldal
Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
Hogyan építsünk élethű shilkát?
Ezt a makettet 1/35 méretben eddig csak a Dragon adta ki, két verzióban.
A nálunk is rendszerben állt V1 (3521) és a modernizált 4M (3518) export változatokat.
Bár két készlet, de tartalmuk majdnem azonos.
Aki Magyar változatot szeretne építeni, a V1 verziót keresse, de a 4M dobozában is megtalálhatóak a hozzá való alkatrészek.
Feljavítók:
Rézmaratás: Eduard 35477, ez a V1 verzióhoz készült feljavító.
Lövegcsövek: RB Model 35B29, 4 db alumínium esztergált cső, rézmaratott távtartók a folyadékhűtő csöveihez, 4 db folyadékhűtő cső, réz, esztergált.
Belsőtér: Trakz TX 0122, komplett belsőtér a torony és a vezetőtér elemeivel (4M változat), utóbbi külön készletként is megvásárolható.
V1 változat: a járműtest (alváz) alsó felén, elöl, le kell csiszolni a két merevítő bordát (ez csak a 4M változaton volt).
Pótolni kell 1 bordát a torony bal oldalán, elől.
A lokátor hátulján nem volt kereszt alakú merevítés, ezt szintbe kell tömíteni, két oldalán kör alakú szerelő nyílás volt, ezt pótolni kell (Eduard adja).
A V1 parancsnoki tornyon (Magyar változatok mindegyikén) a nyílásfedél eltért a készletben lévőtől, 3 figyelő prizma közül a középsőre lehetett felszerelni az infra fényszórót.
Nálunk két változata volt a V1 export szériának:
A korai V1 első széria, a torony jobb oldalán 3 dudor (a téglalap alakú fedél helyén), testen elöl, jobb oldalon nem volt csatlakozó.
Késői V1 széria, téglalap alakú szerelő fedél a dudorok helyén, van külső csatlakozó a test első jobb oldalán (a makett ilyen változatú).
A képen jól látható a két széria közötti eltérés.
A Magyarországon rendszerben állt két széria közel fele, de legalább két harmada a korai szériából való volt, a megmaradt 4 (1 mozgásképes és 3 múzeumi) példány mindegyike szintén ezen változat.
Külső eltérések a V1 és 4M verziók között:
Korábban leírtak szerint a V1 változat (az első exportált változat) modernizálásával jött létre a 4M verzió.
Az alvázat meg erősítették, az orr páncél alsó felén 2 merevítő borda tette merevebbé a testet,
baloldalon egy nyílásfedéllel több lett elhelyezve, ezért változtattak a hátsó vontató kötél és a fűrész elhelyezésén.
A tornyon hatékonyabb hűtést alkalmaztak, ezért a torony jobb oldalán magasabb és eltérő kialakítású lett a borítás, felette nagy folyadék tartállyal.
A gépágyúk hűtő csöveinek kereszt metszetét növelték, a gépágyúk plusz védőlemezt kaptak elül, ami együtt mozog a gépágyú csövekkel (a felső bölcsővel).
Modernizálták a tűzvezető lokátort is, már az M3 változattól kezdve beépítették a barát-idegen felismerő rendszer antennáit, ezért picit vaskosabb lett a 4M változat antenna borítása, valamint változott az antenna hátsó része is.
Szintén modernizálták a parancsnoki tornyot, a korábbi 3 helyett csak 2 figyelő prizma került fel, viszont helyére egy kihajtható optikai reflexcélzó berendezés lett beépítve, amivel a parancsnok követésbe vehette az újabb légi célt, majd a berendezés alapján a tűzvezető rendszer kidolgozta a tűzvezetéshez szükséges adatokat, irányba fordította a tornyot és a gépágyúkat, ha az előző célt leküzdötte.
Szintén változott a torony nyílás fedele is, a korábbi V1 változatokon minden országban az újabbat építették a régi helyére (kivéve nálunk).
Belső rendszerekben is volt eltérés, ezért ha valaki a Trakz belsővel (4M változat műszereit adja a toronyba) építené meg a V1 változatot, át kell alakítania és meg kell építenie pár dolgot.
A belső térből hiányzik a parancsnok pisztolymarkolatra hasonlító elsütő berendezése, a V1 változaton eltérő volt a parancsnoki kezelőpult és a rádió elhelyezése, kialakítása, szintén változott a harckocsi navigációs berendezés.
A műszerek borító lemezei eredetileg szürke színt kaptak, nagyjavítás után ezüstös kalapácslakk bevonatot.
A belső tér fehér, kivéve a torony nyílásfedeleinek belső felét (ez messziről rikított volna), ez a jármű színével azonos, zöld színt kapta.
A Sivatagi országokba exportált (Líbiai, Egyiptomi, Iraki) járművek zöld színére lett ráfestve az ország egyszínű homok, vagy terepszínű festése, hadizsákmányként külföldre került járműveken jól látható a zöld a homokszín alatt.
Futómű: bár szemenkénti lánctalpat ad a gyártó (Dragon), érdemes lecserélni a Friul fehérfém gyártmányára (ATL-103), a futó görgőket Masterclub (235006), vagy H.A.D. gyanta készletekre.
A Friul gyártmány mellékel kidolgozott hajtó kereket, de használata esetén át kell alakítani a meghajtó rendszer és az áttétel elemét az alvázon.
Sajnos mindkét készlet elülső (jobb oldali) páncél lemezén az üzemanyag és az akkumulátort védő borítás hibás kialakítású, csavarok helyén apró dudorokat találunk, viszont hamarosan kapható lesz feljavító készlet hozzá.
Ha valaki csak a 4M változathoz jutna hozzá, de magyar V1 változatot szeretne építeni, az alábbi dolgokat kell átalakítania:
Alsó teknő: elöl két borda eltüntetése és tömítése.
Felső oldalpáncél: baloldalon a leghátsó fedelet eltávolítani és tömíteni, jobb oldalon a csatlakozót eltávolítani, ha dudoros verziót építünk.
Torony: komplett parancsnoki torony csere, tűzvezető lokátor csere, a torony bal oldalán pótolni elöl a középső bordát, hátul egy szellőzőcsatornát, lekerekíteni a két oldalsó elem hátsó részét.
Dudoros változatnál lecsiszolni a jobb oldali elemről a téglalap alakú fedelet (ide kerül a 3 dudor), feljavító ezen alkatrészhez is lesz.
A cikk írásakor a HAD által gyártásra tervezett gyanta és egyéb feljavító elemek:
AZP-23 gépágyúk (feljavított gépágyú RB lövegcsövekkel és hűtő rendszerrel két változatban, lövegcső takaró sapkák, lőszer hevederek)
Motortér esektor (hűtőrendszer) és borítás feljavítása (gyanta és rézmaratás).
Parancsnoki torony és fedél feljavítása, infra fényszóró és tartókerete, lokátor feljavító készlet.
Hajtás rendszer feljavítása az alvázhoz (Friul készlethez).
Juhász Gábor.
[img][/img]
Ezt a makettet 1/35 méretben eddig csak a Dragon adta ki, két verzióban.
A nálunk is rendszerben állt V1 (3521) és a modernizált 4M (3518) export változatokat.
Bár két készlet, de tartalmuk majdnem azonos.
Aki Magyar változatot szeretne építeni, a V1 verziót keresse, de a 4M dobozában is megtalálhatóak a hozzá való alkatrészek.
Feljavítók:
Rézmaratás: Eduard 35477, ez a V1 verzióhoz készült feljavító.
Lövegcsövek: RB Model 35B29, 4 db alumínium esztergált cső, rézmaratott távtartók a folyadékhűtő csöveihez, 4 db folyadékhűtő cső, réz, esztergált.
Belsőtér: Trakz TX 0122, komplett belsőtér a torony és a vezetőtér elemeivel (4M változat), utóbbi külön készletként is megvásárolható.
V1 változat: a járműtest (alváz) alsó felén, elöl, le kell csiszolni a két merevítő bordát (ez csak a 4M változaton volt).
Pótolni kell 1 bordát a torony bal oldalán, elől.
A lokátor hátulján nem volt kereszt alakú merevítés, ezt szintbe kell tömíteni, két oldalán kör alakú szerelő nyílás volt, ezt pótolni kell (Eduard adja).
A V1 parancsnoki tornyon (Magyar változatok mindegyikén) a nyílásfedél eltért a készletben lévőtől, 3 figyelő prizma közül a középsőre lehetett felszerelni az infra fényszórót.
Nálunk két változata volt a V1 export szériának:
A korai V1 első széria, a torony jobb oldalán 3 dudor (a téglalap alakú fedél helyén), testen elöl, jobb oldalon nem volt csatlakozó.
Késői V1 széria, téglalap alakú szerelő fedél a dudorok helyén, van külső csatlakozó a test első jobb oldalán (a makett ilyen változatú).
A képen jól látható a két széria közötti eltérés.
A Magyarországon rendszerben állt két széria közel fele, de legalább két harmada a korai szériából való volt, a megmaradt 4 (1 mozgásképes és 3 múzeumi) példány mindegyike szintén ezen változat.
Külső eltérések a V1 és 4M verziók között:
Korábban leírtak szerint a V1 változat (az első exportált változat) modernizálásával jött létre a 4M verzió.
Az alvázat meg erősítették, az orr páncél alsó felén 2 merevítő borda tette merevebbé a testet,
baloldalon egy nyílásfedéllel több lett elhelyezve, ezért változtattak a hátsó vontató kötél és a fűrész elhelyezésén.
A tornyon hatékonyabb hűtést alkalmaztak, ezért a torony jobb oldalán magasabb és eltérő kialakítású lett a borítás, felette nagy folyadék tartállyal.
A gépágyúk hűtő csöveinek kereszt metszetét növelték, a gépágyúk plusz védőlemezt kaptak elül, ami együtt mozog a gépágyú csövekkel (a felső bölcsővel).
Modernizálták a tűzvezető lokátort is, már az M3 változattól kezdve beépítették a barát-idegen felismerő rendszer antennáit, ezért picit vaskosabb lett a 4M változat antenna borítása, valamint változott az antenna hátsó része is.
Szintén modernizálták a parancsnoki tornyot, a korábbi 3 helyett csak 2 figyelő prizma került fel, viszont helyére egy kihajtható optikai reflexcélzó berendezés lett beépítve, amivel a parancsnok követésbe vehette az újabb légi célt, majd a berendezés alapján a tűzvezető rendszer kidolgozta a tűzvezetéshez szükséges adatokat, irányba fordította a tornyot és a gépágyúkat, ha az előző célt leküzdötte.
Szintén változott a torony nyílás fedele is, a korábbi V1 változatokon minden országban az újabbat építették a régi helyére (kivéve nálunk).
Belső rendszerekben is volt eltérés, ezért ha valaki a Trakz belsővel (4M változat műszereit adja a toronyba) építené meg a V1 változatot, át kell alakítania és meg kell építenie pár dolgot.
A belső térből hiányzik a parancsnok pisztolymarkolatra hasonlító elsütő berendezése, a V1 változaton eltérő volt a parancsnoki kezelőpult és a rádió elhelyezése, kialakítása, szintén változott a harckocsi navigációs berendezés.
A műszerek borító lemezei eredetileg szürke színt kaptak, nagyjavítás után ezüstös kalapácslakk bevonatot.
A belső tér fehér, kivéve a torony nyílásfedeleinek belső felét (ez messziről rikított volna), ez a jármű színével azonos, zöld színt kapta.
A Sivatagi országokba exportált (Líbiai, Egyiptomi, Iraki) járművek zöld színére lett ráfestve az ország egyszínű homok, vagy terepszínű festése, hadizsákmányként külföldre került járműveken jól látható a zöld a homokszín alatt.
Futómű: bár szemenkénti lánctalpat ad a gyártó (Dragon), érdemes lecserélni a Friul fehérfém gyártmányára (ATL-103), a futó görgőket Masterclub (235006), vagy H.A.D. gyanta készletekre.
A Friul gyártmány mellékel kidolgozott hajtó kereket, de használata esetén át kell alakítani a meghajtó rendszer és az áttétel elemét az alvázon.
Sajnos mindkét készlet elülső (jobb oldali) páncél lemezén az üzemanyag és az akkumulátort védő borítás hibás kialakítású, csavarok helyén apró dudorokat találunk, viszont hamarosan kapható lesz feljavító készlet hozzá.
Ha valaki csak a 4M változathoz jutna hozzá, de magyar V1 változatot szeretne építeni, az alábbi dolgokat kell átalakítania:
Alsó teknő: elöl két borda eltüntetése és tömítése.
Felső oldalpáncél: baloldalon a leghátsó fedelet eltávolítani és tömíteni, jobb oldalon a csatlakozót eltávolítani, ha dudoros verziót építünk.
Torony: komplett parancsnoki torony csere, tűzvezető lokátor csere, a torony bal oldalán pótolni elöl a középső bordát, hátul egy szellőzőcsatornát, lekerekíteni a két oldalsó elem hátsó részét.
Dudoros változatnál lecsiszolni a jobb oldali elemről a téglalap alakú fedelet (ide kerül a 3 dudor), feljavító ezen alkatrészhez is lesz.
A cikk írásakor a HAD által gyártásra tervezett gyanta és egyéb feljavító elemek:
AZP-23 gépágyúk (feljavított gépágyú RB lövegcsövekkel és hűtő rendszerrel két változatban, lövegcső takaró sapkák, lőszer hevederek)
Motortér esektor (hűtőrendszer) és borítás feljavítása (gyanta és rézmaratás).
Parancsnoki torony és fedél feljavítása, infra fényszóró és tartókerete, lokátor feljavító készlet.
Hajtás rendszer feljavítása az alvázhoz (Friul készlethez).
Juhász Gábor.
[img][/img]
A hozzászólást juge75 összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Nov. 27, 2011 1:58 am-kor.
juge75- Páncélos HADosztályparancsnok (vezérezredes)
- Hozzászólások száma : 81
Csatlakozás ideje : 2011. Oct. 27.
Re: Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
V1 belsőtér és átalakítás (Trakz) magyar változathoz.
Pár képen bemutatom, mit és hogyan változtattam a belső tér gyanta változatán, hogy Magyar V1 változat legyen.
Az eredeti Trakz belső a 4M változathoz készült.
4M parancsnoki pult
V1 parancsnoki pult
Hiányzik a parancsnok elsütő fogantyúja, elhelyezéséhez ketté kellett vágnom a panelt és le kellett vágnom belőle (a valóságban is van egy kis rés), mert oda lehet akasztani a hiányzó elemet.
Pótoltam az optikai rendszer szem ellenzőjét (gumi).
Át alakítottam és meg építettem a parancsnoki pult elemeit: TNA-2 harckocsi navigációs berendezés, parancsnoki kezelőpult, R-113 rádió és táp egysége valamint egy műszerdoboz.
Pár képen bemutatom, mit és hogyan változtattam a belső tér gyanta változatán, hogy Magyar V1 változat legyen.
Az eredeti Trakz belső a 4M változathoz készült.
4M parancsnoki pult
V1 parancsnoki pult
Hiányzik a parancsnok elsütő fogantyúja, elhelyezéséhez ketté kellett vágnom a panelt és le kellett vágnom belőle (a valóságban is van egy kis rés), mert oda lehet akasztani a hiányzó elemet.
Pótoltam az optikai rendszer szem ellenzőjét (gumi).
Át alakítottam és meg építettem a parancsnoki pult elemeit: TNA-2 harckocsi navigációs berendezés, parancsnoki kezelőpult, R-113 rádió és táp egysége valamint egy műszerdoboz.
juge75- Páncélos HADosztályparancsnok (vezérezredes)
- Hozzászólások száma : 81
Csatlakozás ideje : 2011. Oct. 27.
Re: Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
Alváz módosítások.
Szemet szúrt, hogy az elülső (akkumulátor teret és üzemanyag tartályt) borító lemez az orr páncélon csak hasonlít az igazira.
Keserves munkával lecsiszoltam az eredetit, majd 0,5.ös sztirol lapból csináltam másikat.
Erre (fényképek alapján) kerültek fel a csavarok, nyílást fedő szemölcsök.
Hátul ugyanígy jártam el az imitált hátsó fedéllel (teljesen újra gyártottam).
Szintén csak hasonlít az eredetire a motor feletti háló (az Eduard ugyan ad hálót hozzá, de nagy vonalakban hasonlít csak az igazira), valamint az alatt jól látható esektor teljesen hiányzik.
Az esektort 0,5-ös sztirolból készítettem el, a nyílást kivágtam az eredeti készleten, majd erre került a tartó keret és arra a háló (mint az eredetin is), a keretet masterclub csavarok fogják.
Szemet szúrt, hogy az elülső (akkumulátor teret és üzemanyag tartályt) borító lemez az orr páncélon csak hasonlít az igazira.
Keserves munkával lecsiszoltam az eredetit, majd 0,5.ös sztirol lapból csináltam másikat.
Erre (fényképek alapján) kerültek fel a csavarok, nyílást fedő szemölcsök.
Hátul ugyanígy jártam el az imitált hátsó fedéllel (teljesen újra gyártottam).
Szintén csak hasonlít az eredetire a motor feletti háló (az Eduard ugyan ad hálót hozzá, de nagy vonalakban hasonlít csak az igazira), valamint az alatt jól látható esektor teljesen hiányzik.
Az esektort 0,5-ös sztirolból készítettem el, a nyílást kivágtam az eredeti készleten, majd erre került a tartó keret és arra a háló (mint az eredetin is), a keretet masterclub csavarok fogják.
A hozzászólást juge75 összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szomb. Nov. 26, 2011 11:17 pm-kor.
juge75- Páncélos HADosztályparancsnok (vezérezredes)
- Hozzászólások száma : 81
Csatlakozás ideje : 2011. Oct. 27.
Re: Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
Nagyon köszönjük a fotókat és az egész leírást, igen hasznos szerintem mindannyiunknak
A kiegészítők gyártása már folyamatban van, kérek mindenkit, aki most tervezi a Shilka építését várjon még egy kicsit, hogy megkönnyíthessük az építést
A kiegészítők gyártása már folyamatban van, kérek mindenkit, aki most tervezi a Shilka építését várjon még egy kicsit, hogy megkönnyíthessük az építést
Re: Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
Na meg az életét is (nem kevés ősz hajszál keletkezett az építéskor...).
juge75- Páncélos HADosztályparancsnok (vezérezredes)
- Hozzászólások száma : 81
Csatlakozás ideje : 2011. Oct. 27.
Re: Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
Torony, Dudoros változat.
A képeken vörös színnel jelezve a fontosabb átalakítások, hiányzó részek helyei (megéri).
És a parancsnoki torony.
Feljavított V1 tűzvezető lokátora (ez lesz a feljavítóban is).
Segítség a kábelezéshez:
Kétféle, tápkábel és vezérlő kábel volt a lokátoron, részben flexibilisen rögzítve.
A képeken vörös színnel jelezve a fontosabb átalakítások, hiányzó részek helyei (megéri).
És a parancsnoki torony.
Feljavított V1 tűzvezető lokátora (ez lesz a feljavítóban is).
Segítség a kábelezéshez:
Kétféle, tápkábel és vezérlő kábel volt a lokátoron, részben flexibilisen rögzítve.
juge75- Páncélos HADosztályparancsnok (vezérezredes)
- Hozzászólások száma : 81
Csatlakozás ideje : 2011. Oct. 27.
Re: Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
A legjobb választás: a Friul fehérfém lánctalp.
Ehhez az alábbi módon át kell szabni a az alváz hátsó felét.
Töröm a fejem rajta, hogyan oldjam meg egy gyanta készlet kialakítását, lehetőleg egyszerűen és olcsón az átalakításhoz.
Ehhez az alábbi módon át kell szabni a az alváz hátsó felét.
Töröm a fejem rajta, hogyan oldjam meg egy gyanta készlet kialakítását, lehetőleg egyszerűen és olcsón az átalakításhoz.
juge75- Páncélos HADosztályparancsnok (vezérezredes)
- Hozzászólások száma : 81
Csatlakozás ideje : 2011. Oct. 27.
Re: Hogyan építsünk Magyar V1 Shilkát?
A Friul nagyon pontos.
Az igazi Silkán (A Trumpeter már jól adta az Sa-6 indító alvázán) a hajtás nem az alsó oldalfalból kiáll, hanem egy vonalban van az oldalfallal, ezen a szakaszon a fal is beljebb van (a rajzon írva 2,2-2,3 mm-rel).
Ezért kellett két eltérő belső oldali hajtókerék felet csinálni, hogy a hibát kiküszöbölje.
Magyarázórajz az eredeti Friul dobozából:
És az igazi:
Az igazi Silkán (A Trumpeter már jól adta az Sa-6 indító alvázán) a hajtás nem az alsó oldalfalból kiáll, hanem egy vonalban van az oldalfallal, ezen a szakaszon a fal is beljebb van (a rajzon írva 2,2-2,3 mm-rel).
Ezért kellett két eltérő belső oldali hajtókerék felet csinálni, hogy a hibát kiküszöbölje.
Magyarázórajz az eredeti Friul dobozából:
És az igazi:
juge75- Páncélos HADosztályparancsnok (vezérezredes)
- Hozzászólások száma : 81
Csatlakozás ideje : 2011. Oct. 27.
Similar topics
» Hogyan használjuk a HAD fórumot
» Hogyan készítsünk terepet makettünk alá
» Hogyan tüntessük el a kabintetőkről az öntési csíkot ?
» hogyan csináljunk helyzetfény lámpát a szárny végére?
» Magyar vasútmodellek
» Hogyan készítsünk terepet makettünk alá
» Hogyan tüntessük el a kabintetőkről az öntési csíkot ?
» hogyan csináljunk helyzetfény lámpát a szárny végére?
» Magyar vasútmodellek
Had Fórum :: Makettező ABC , Eszközök, Technikák, stílusok, mit és hogyan? / átépítési tanácsok / How to build the kits? Some good learning and counselling
1 / 1 oldal
Engedélyek ebben a fórumban:
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.