Kényszerleszállt Liberator Kisberkinél – 1944. július 7.
2 posters
Kényszerleszállt Liberator Kisberkinél – 1944. július 7.
2005-ben egy készülő könyvemhez gyűjtöttem képanyagot és Széles Jánosné albumában találtam néhány képet, egy Dombóvártól 15 kilométerre kényszerleszállt Liberatorról. Több képet is láttam az elmúlt években a gépről, de az akkor napvilágra kerültek minősége és a képi megfogalmazás mindent felülmúlt. A fotós mintha egy makettező szemével készítette volna a képeket, az orr-részen és a vezérsíkon látható részletek és jelzések matrica és makett után kiáltanak.
Nagy meglepetés volt az interneten megtalálni a repülőgép és személyzetének fényképét, valamint a 459. BG egyik Liberatorának festését, amely megkönnyítheti a leendő makettező munkáját. Sajnos a „Lucky Thirteen” feliratról nem maradt fenn semmilyen hiteles kép, csak sejthető, hogy a jobb oldali elroncsolódott orr-részen a „13” szám látható, így valószínű, hogy csak a „Lucky” szó volt írott, a „Thirteen” (13) a sajátosan amerikai szegmentált számokból állt.
A gép valószínűleg 40 bevetést „élt túl” (ez lett volna a 41.) és három vadászgépet lőttek le a lövészek.
Az alábbiakban „Tamas (Ottawa)” nicknevű barátunk írását olvashatják a „FortePan megfejtések” weboldalról, a 7405. bejegyzésként. (Erky-Nagy Tibor – Dombóvár)
Kényszerleszállt Liberator Kisberkinél – 1944. július 7.
„1944. július 7-én az Olaszországban állomásozó 15. Amerikai Légi Hadsereg 650 db bombázója két nagy németországi kőolajfinomítót (Blechhammer és Odertal) bombázott. A kötelékeket már a célpont felett súlyos nehézlégvédelmi tűz fogadta, de a 18 lelőtt repülőgép többségének sorsát a visszaúton – a Budapest és Bécs között bevetett – mintegy 250–300 német–magyar vadászgép és -romboló támadása pecsételte meg. (8 repülőgép Magyarország jelenlegi határain belül zuhant le, ezen események nyomán 21 amerikai repülő meghalt, 48 fő pedig fogságba esett.) A képeken látható repülőgép: B-24H (459. Bomber Group, 757. Wings, azonosító szám: 42-52413, becenév: „Lucky Thirteen”, személyzet: Edward J. Murphy főhadnagy pilóta + 9 fő.
A gép már a célpont felett – közvetlenül a bombák kioldása után – légvédelmi találatot kapott, melytől a 3-as motor kigyulladt, de a repeszek a gép számos pontján okoztak sérülést. A bombázó folyamatosan vesztette a magasságot, így elindult vissza, olaszországi bázisára. A Balaton felett jelentkezett be rádión utoljára, ekkor közölte a parancsnoki géppel, hogy nem tud visszatérni Olaszországba, megpróbálkozik a kényszerleszállással. Mivel a fő csoportot ekkor már erős német kötelékek ostromolták, nem küldtek vadászfedezetet a bombázó biztosítására, az magányosan vánszorgott Somogy megye légterében. Murphy főhadnagy megpillantott egy elég hosszúnak tűnő mezőt és simán hasratette a súlyosan sérült Liberatort. Az esemény pontos helyszíne Kisberki és Mosdós községek között volt. (A helyszínt igazolja, hogy a magyar királyi Csendőrség egyik járőre be is jelentette: „Nagyberki község határában egy 4 motoros amerikai bombázó kényszerleszállt, 10 fős személyzete elfogásra került.”)
Mindenki szerencsésen túlélte az „eseményt”, mindössze McFarland főhadnagy bombacélzó, és Treut törzsőrmester lövész sebesült meg könnyebben, előbbi nem rögzítette magát kellően a fedélzeten a kényszerleszálláshoz, utóbbi a gép földön csúszása közben – félve annak felrobbanásától – kiugrott az egyik lövészablakon és alaposan összetörte magát. Mindketten egy budapesti kórházba kerültek, a többiek német hadifogolytáborba. A gépet a helyszínen feldarabolták és elszállították – valószínűleg beolvasztották.
A képekről.
A két fotó igen sokatmondó: jól látható, hogy a leszállás egy hirtelen elhatározás volt a pilóta részéről, hiszen a motorokat le sem állította, a légcsavarok nem kerültek „vitorla” állásba, ennek eredménye a kiszakadt és elrepült légcsavar, valamint a motorok burkolata körüli sérülések is ennek eredményei. A fotók pár órával a leszállás után készültek, mert a kíváncsiskodók a növényzetet még nem taposták le a gép körül. A Magyar Királyi Légierő szakemberei már a helyszínen vannak, ez azonosítható a pilótafülkébe benéző személyről, aki katona (valószínűleg szerelő), de ennél árulkodóbb jel, hogy a szárny alatt hátul már látható az elszállításra váró értékesebb anyagok (fegyverek, lőszerek, rádió, túlélőkészlet, műszerek, stb.) halmaza, a szárny alá pedig már bekészítették az üzemanyag leengedéséhez szükséges 200 literes vashordókat.
Egyébként 1943 novembere és 1945 áprilisa között hazánk területén 318 amerikai és 66 angol repülőgép zuhant le vagy hajtott végre kényszerleszállást, ezen eseményekben 318 amerikai és 212 angol repülőkatona vesztette életét.”
Nagy meglepetés volt az interneten megtalálni a repülőgép és személyzetének fényképét, valamint a 459. BG egyik Liberatorának festését, amely megkönnyítheti a leendő makettező munkáját. Sajnos a „Lucky Thirteen” feliratról nem maradt fenn semmilyen hiteles kép, csak sejthető, hogy a jobb oldali elroncsolódott orr-részen a „13” szám látható, így valószínű, hogy csak a „Lucky” szó volt írott, a „Thirteen” (13) a sajátosan amerikai szegmentált számokból állt.
A gép valószínűleg 40 bevetést „élt túl” (ez lett volna a 41.) és három vadászgépet lőttek le a lövészek.
Az alábbiakban „Tamas (Ottawa)” nicknevű barátunk írását olvashatják a „FortePan megfejtések” weboldalról, a 7405. bejegyzésként. (Erky-Nagy Tibor – Dombóvár)
Kényszerleszállt Liberator Kisberkinél – 1944. július 7.
„1944. július 7-én az Olaszországban állomásozó 15. Amerikai Légi Hadsereg 650 db bombázója két nagy németországi kőolajfinomítót (Blechhammer és Odertal) bombázott. A kötelékeket már a célpont felett súlyos nehézlégvédelmi tűz fogadta, de a 18 lelőtt repülőgép többségének sorsát a visszaúton – a Budapest és Bécs között bevetett – mintegy 250–300 német–magyar vadászgép és -romboló támadása pecsételte meg. (8 repülőgép Magyarország jelenlegi határain belül zuhant le, ezen események nyomán 21 amerikai repülő meghalt, 48 fő pedig fogságba esett.) A képeken látható repülőgép: B-24H (459. Bomber Group, 757. Wings, azonosító szám: 42-52413, becenév: „Lucky Thirteen”, személyzet: Edward J. Murphy főhadnagy pilóta + 9 fő.
A gép már a célpont felett – közvetlenül a bombák kioldása után – légvédelmi találatot kapott, melytől a 3-as motor kigyulladt, de a repeszek a gép számos pontján okoztak sérülést. A bombázó folyamatosan vesztette a magasságot, így elindult vissza, olaszországi bázisára. A Balaton felett jelentkezett be rádión utoljára, ekkor közölte a parancsnoki géppel, hogy nem tud visszatérni Olaszországba, megpróbálkozik a kényszerleszállással. Mivel a fő csoportot ekkor már erős német kötelékek ostromolták, nem küldtek vadászfedezetet a bombázó biztosítására, az magányosan vánszorgott Somogy megye légterében. Murphy főhadnagy megpillantott egy elég hosszúnak tűnő mezőt és simán hasratette a súlyosan sérült Liberatort. Az esemény pontos helyszíne Kisberki és Mosdós községek között volt. (A helyszínt igazolja, hogy a magyar királyi Csendőrség egyik járőre be is jelentette: „Nagyberki község határában egy 4 motoros amerikai bombázó kényszerleszállt, 10 fős személyzete elfogásra került.”)
Mindenki szerencsésen túlélte az „eseményt”, mindössze McFarland főhadnagy bombacélzó, és Treut törzsőrmester lövész sebesült meg könnyebben, előbbi nem rögzítette magát kellően a fedélzeten a kényszerleszálláshoz, utóbbi a gép földön csúszása közben – félve annak felrobbanásától – kiugrott az egyik lövészablakon és alaposan összetörte magát. Mindketten egy budapesti kórházba kerültek, a többiek német hadifogolytáborba. A gépet a helyszínen feldarabolták és elszállították – valószínűleg beolvasztották.
A képekről.
A két fotó igen sokatmondó: jól látható, hogy a leszállás egy hirtelen elhatározás volt a pilóta részéről, hiszen a motorokat le sem állította, a légcsavarok nem kerültek „vitorla” állásba, ennek eredménye a kiszakadt és elrepült légcsavar, valamint a motorok burkolata körüli sérülések is ennek eredményei. A fotók pár órával a leszállás után készültek, mert a kíváncsiskodók a növényzetet még nem taposták le a gép körül. A Magyar Királyi Légierő szakemberei már a helyszínen vannak, ez azonosítható a pilótafülkébe benéző személyről, aki katona (valószínűleg szerelő), de ennél árulkodóbb jel, hogy a szárny alatt hátul már látható az elszállításra váró értékesebb anyagok (fegyverek, lőszerek, rádió, túlélőkészlet, műszerek, stb.) halmaza, a szárny alá pedig már bekészítették az üzemanyag leengedéséhez szükséges 200 literes vashordókat.
Egyébként 1943 novembere és 1945 áprilisa között hazánk területén 318 amerikai és 66 angol repülőgép zuhant le vagy hajtott végre kényszerleszállást, ezen eseményekben 318 amerikai és 212 angol repülőkatona vesztette életét.”
HS126- HADapród
- Hozzászólások száma : 5
Csatlakozás ideje : 2011. Dec. 13.
Engedélyek ebben a fórumban:
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.